Hopp til innholdet

Om TEACH21st

Målet i TEACH21st er å:

Prosjektets design

Prosjektplanen i TEACH 21st kan oppsummeres i fire punkter:

FØRSTE FASE:
1. Definer kritiske byggeklosser i undervisningen som støtter samarbeidslæring i digitale miljøer.
2. Definer suksesskriterier for de utviklede ressursene i undervisningen

ANDRE FASE:
3. Vurdere gjennomføringen av en gjennomført undervisningsblokk (intervensjon)
4. Vurder effekten av elevenes læring i det spesifikke faget og deres «overføringslæring»

man, reading, touchscreen-791049.jpg

Sammendrag for prosjektet

Begreper som dybdelæring, livslang læring og kompetanser for det 21. århundre har florert i lang tid. Deres aktualitet har blitt forsterket som følge av de raske endringene i samfunnet og kunnskapsutviklingen. I tillegg til fagspesifikke kompetanser vektlegges viktigheten av blant annet kompetanser som omhandler læring, utforske og skape, kritisk tenkning, kommunikasjon og samhandling. Dette er ferdigheter som anses som nødvendig for å løse oppgaver og delta i et samfunn preget av økende digitalisering. Selv om flere studier peker på viktigheten av disse kompetansene, er det i dag lite forskningsbasert kunnskap om hvordan elevenes såkalte kompetanser for det 21. århundre kan utvikles og kartlegges. TEACH21st søker å bidra til å tette dette kunnskapsgapet, og fokuserer på kollaborativ læring (samarbeidende problemløsning) – en viktig ferdighet innenfor kompetanse for det 21. århundre. Først skal vi undersøke hvordan samarbeidslæring kan undervises, og vil derfor utforme læremateriell og opplegg i lærerdesignteam ved tre lærerutdanningsinstitusjoner. Fagene matematikk (med hovedvekt på programmering) og engelsk er valgt som undervisningsfag. Gjennom kompetanseheving skal lærerne få opplæring i å implementere læringsopplegget i sine klasser.

I neste fase vil prosjektet gjennomføre en randomisert kontrollert studie hvor vi skal sammenligne to intervensjonsgrupper – de som undervises i kooperativ læring av lærere som har deltatt i utviklingen av det samarbeidende lærestoffet og implementert det i sine klasser, og klasser. der lærere kun har implementert læringsopplegget med en kontrollgruppe. Målet med dette er å undersøke om undervisningen i samarbeidslæring har effekt på elevenes kompetanse (f.eks. i fagene og domenene det undervises i, og på andre domener (overføringseffekter)). Viktige utfallsvariabler er samarbeidslæring, disposisjoner for samarbeidslæring, digitale og fagspesifikke kompetanser. Dette krever bruk av flere vurderingsmetoder, og bygger på prosjektgruppens tidligere forskning på måling og kartlegging av det 21. århundres kompetanse. Prosjektet er godt i gang med utviklingsfasen, og gjennomførte første piloter av fem ulike undervisningsopplegg høsten 2020 og delvis våren 2021. I løpet av våren 2021 ble det valgt ut et undervisningsopplegg, og dette skal utvikles lengre. TEACH21st-prosjektet er i ferd med å gå inn i fase 2 av prosjektet, og forberedelsene til intervensjonsstudien har akkurat startet. Vi jobber videre med utviklingen av det logrende undervisningsopplegget. Denne ordningen testes ut og forberedes for en opptrapping. Samtidig jobber de ulike lærerdesignteamene videre med sine undervisningsopplegg, og vitenskapelige publikasjoner knyttet til disse. Du kan se mer av dette på denne nettsiden.

Prosjektleder:   Fazilat Siddiq – fazilat.siddiq@usn.no
Prosjekteier / Koordinerende forskningsansvarlig enhet:
USN – Universitetet i Sørøst-Norge