Hopp til innholdet

Publiseringer

Analog programmering

Berg, T.K. (2021). Analog programmering. Tangenten – tidsskrift for matematikk undervisning, 32(3), 42–52.

Denne artikkelen utforsker fordelene med analog programmering i matematikkundervisningen på 8. trinn. Gjennom intervjuer og spørreundersøkelser blant lærere og elever belyses erfaringer med denne undervisningsmetoden, som fremmer algoritmisk tenkning og kognitive ferdigheter uten bruk av digitale hjelpemidler. 

Studien søker å forstå hvordan analog programmering kan forbedre matematikkopplæringen og utvikle didaktiske metoder tilpasset det norske skolesystemet.

Les artikkelen her:
Analog programmering

Programmering og geometri

Kravik, R. (2020). Programmering og geometri. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 31(2). 7–11.

Denne artikkelen utforsker hvordan programmering kan integreres i matematikkundervisningen i grunnskolen, med fokus på utforskning av geometri. Den presenterer et undervisningsopplegg testet i en 9. klasse, hvor elevene med begrenset programmeringserfaring lærte om geometriske figurer gjennom tekstbasert programmering i Python, ved bruk av “Turtle graphics”-pakken. Elevene ble introdusert til grunnleggende kommandoer og arbeidet parvis med oppgaver relatert til geometriske figurer, inkludert speiling og tredimensjonale figurer. 

Artikkelen belyser viktigheten av programmering i matematikkundervisningen, som fremmer undersøkende læring og kan øke elevenes motivasjon.

Les artikkelen her:
Programmering og geometri

dice, roll the dice, to play-2031511.jpg

Terningkast Sannsynlighet og programmering

Kravik, R. (2020). Programmering og geometri. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 31(2). 7–11.

Denne artikkelen fokuserer på læringen av sannsynlighetsregning og programmering gjennom simulering av terningkast. Leseren skal lære hvor stor sannsynligheten er for å få forskjellige utfall ved å kaste en terning, hvordan man kan programmere en terningsimulering i et regneark, og se likheter og forskjeller med en tilsvarende simulering i Python. Artikkelen vektlegger også betydningen av samarbeidslæring for å forstå disse konseptene.